Archiwum 29 października 2011


paź 29 2011 zawory w klimatyzacji
Komentarze (0)

  Zawór rozprężny sterowany jest poprzez moduł elektroniczny z algorytmem przystosowanym do sterownia silnikiem krokowym zaworu w zależności od wartości przegrzania mierzonej poprzez dwa czujniki zainstalowane na wyjściu z parownika klimatyzacji. Pierwszy z czujników mierzy ciśnienie w układzie, drugi natomiast temperaturę czynnika chłodniczego. Porównanie faktycznej temperatury z ekwiwalentem temperatury na podstawie ciśnienia daje wartość przegrzania. Wzrost przegrzania powoduje, że zawór jest otwierany aby je zmniejszyć i odwrotnie. Moduł elektroniczny może być samodzielnym sterownikiem  lub jako część sterownika klimatyzacji przystosowanego do kompleksowego sterowania np. komorą, regałem z dodatkową możliwością bezpośredniego podpięcia zaworu rozprężnego. Moduł elektroniczny posiada algorytm pracy typu PID opierający się tylko na pomiarze wartości przegrzania. Algorytm sterowania zaworem sprawuje jednocześnie funkcje zabezpieczające w następujących sytuacjach:

niskie przegrzanie, 
wysokie ciśnienie skraplania lub parowania, 
niskie ciśnienie parowania. 

  Zawór TBV-CM, wraz z siłownikiem proporcjonalnym takim jak TSE-M, pomaga utrzymać stabilny przepływ w obwodzie odbiornika, a przez to w całym systemie, gwarantując zaprojektowane parametry pracy. Dzięki temu jesteśmy w stanie otrzymać system o maksymalnej stabilności pracy odbiorników zamontowanych w dający ostatecznie użytkownikom odpowiedni klimat w pomieszczeniach.

     Zawór TSE-M umożliwia:
modulowaną regulację klimatyzacji,
wysoką jakość regulacji razem z siłownikiem TA TSE-M,
funkcje regulacji, równoważenia, pomiaru i odcięcia,
bezstopniową wstępną nastawę z czytelnym wskaźnikiem,
posiada mocną nasadkę ochronną używaną także do zamknięcia zaworu,
korpus zaworu wykonany z odpornego na korozję stopu AMETAL®,
dwie wersje DN 15
– LF Kv 0.05-0.4 (niski przepływ)
– NF Kv 0.2-1.0 (normalny przepływ)
jedna wersja DN 20
– NF Kv 0.4-2.1 (normalny przepływ)

Z algorytmem kontroli przegrzania typu PID, generowanym przez platformę sterowników przegrzania, parownik układu chłodniczego lub klimatyzacji jest optymalnie wykorzystywany ponieważ obniżona jest średnia temperatura przegrzania z kilkunastu do ok. sześciu K, co zwiększa efektywność układu w porównaniu z mechanicznym zaworem rozprężnym. Wysoka modulacja i dostosowanie wydajności do warunków otoczenia np. praca przy dużo niższym ciśnieniu skraplania w stosunku do zaworów mechanicznych pozwala wydatnie zwiększyć COP. Możliwe jest obniżenie ciśnienia skraplania nawet do 10 bar, a w konsekwencji redukcję poboru mocy odpowiednio do temperatury zewnętrznej (w czasie nocy lub podczas jesieni, a także miesięcy zimowych).

 Charakterystyka hydrauliczna pozwala na zastosowanie TBV-CM do praktycznie każdego rodzaju odbiornika. Zawór ten dzięki swoim małym wymiarom bardzo dobrze pasuje wszędzie tam, gdzie może zabraknąć miejsca do montażu – czy to w przestrzeni sufitu podwieszonego lub obudowie klimakonwektora, belki chłodzącej, czy innych odbiorników klimatyzacji.  Dostosowanie wydajności to możliwa znacznie większa wydajność układu przy wysokich odparowaniach. Pozwala to na znacznie szybsze osiągnięcie żądanych parametrów układu.